Jinekomasti

JİNEKOMASTİ ( ERKEKLERDE MEME BÜYÜMESİ)

Erkeklerde meme büyümesi olarak bilinen Jinekomasti, her yaş grubunda görülebilmekte, ve genellikle hormonal değişikliklere (östrojen ve testosteron dengesizliği), kalıtsal nedenlere ve/veya obeziteye bağlı olarak ortaya çıkmaktadır. Bunun yanında ilaç kullanımına bağlı yan etkiler sebebiyle de erkeklerde meme büyümesi sorunu oluşabilir.

Jinekomastinin nedenleri nelerdir?

Hormonal ve genetik bozukluklar, kullanılan ilaçlar, bazı tümörler, sistemik hastalıklar jinekomastinin nedenleri arasında sayılabilir. Günümüzde ise jinekomastinin en önemli nedeni kilo alımı ve beslenme kaynaklı jinekomastidir. Özellikle gıdaların içindeki östrojen miktarının artması kilo alımı ile beraber en önemli jinekomasti nedenlerindendir.

Erkeklerde meme büyümesinin özellikle görüldüğü yaş aralıkları ;

Hormonal değişimlere bağlı olarak jinekomastinin en sık görüldüğü üç dönem vardır. Bunlarda ilki yenidoğan döneminde anneden geçen estojen etkisi iledir., İkincisi ergenlik döneminde hormonlar arası uyumsuzluğa bağlı olarak jinekomasti görülmesidir.Üçüncüsü ise ileri yaşta ise azalan testesteron nedeniyle jinekomasti görülebilir. Fakat günümüzde yanlış beslenme kaynaklı her yaşta sıklıkla jinekomasti sorunları görülmektedir.

Jinekomasti ile gelen hastaların en sık şikayetleri ;

Jinekomasti hastalarında sıklıkla karşılaştıkları şikeyetleri ;Tişört giydiklerinde memelerinin dışarıdan belirgin olması  ,denize yada havus-za gittiklerinde oluşan görünümden rahatsız olmaktadrlar.. Buradan da anlaşılacağı gibi jinekomasti aynı zamanda hastaları psikolojik yönden de olumsuz etkileyebilmektedir buda kişi için sosyal bir endikasyon haline de dönüşebilmektedir.

Erkeklerde meme büyümesi nasıl belirlenir ?

Jinekomasti tanısı genelde fizik muayene ile konur. Bu fizik muayene esnasında meme dokusunun kıvamı çok önemlidir. Yumuşak memelerde jinekomastinin ana nedeni memede yağlanma artışıdır. Sert yada ele gelen sertliğin bulunduğu memelerde yağlanma artışına meme dokusu artışı da eşlik eder.

Yalancı jinekomasti (psödojinekomasti) nedir?

Meme büyümesinin nedeni  ; memede meme dokusu artışı olmadan sadece yağ dokusu artışı nedeniyle memenin büyümesidir. Yalancı jinekomasti en sık jinekomasti nedenidir ve sıklıkla kilolu hastalarda görülür.

Erkeklerde meme büyümesinin büyük çoğunluğunda memede yağlanma olduğu için liposuction yapılır. Vaser liposuction erkeklerde meme küçültme tedavisinde çok etkilidir. Vaser’ın ilk kullanım izni aldığı ameliyat jinekomastidir. Vaser hem memedeki yağ dokusunu eritirken hem de meme dokusunu kısmen parçalayabilmektedir. Bu sayede çoğu hastada ek kesi ile meme dokusunu çıkarmaya gerek kalmaz. Özellikle hafif deri fazlalığı olan jinekomasti hastalarında vaser liposuction sonrasında fazla deride daha hızlı bir toparlanma görülür.

Erkeklerde meme büyümesinde diğer tedavi seçenekleri nelerdir?

Erkeklerde meme küçültme ameliyatlarında yapılacak ameliyat şekline etki eden birden fazla faktör vardır. Daha önce bahsettiğim gibi yağlanma artışı olan jinekomasti hastalarında mutlaka Vaser liposuction ile yağ dokusu alınır. Deri fazlası yada ele gelen meme dokusu yok ise ameliyat bu aşamada sonlandırılır. Vaser liposuction sonrası ele gelen meme dokusu varsa, Vaser için kullanılan kesiden girilerek fazla meme dokusu çıkarılabilir. Meme dokusunun çıkarılmasından sonra deri fazlası yok ise ameliyat bu aşamada sonlandırılır. Deri fazlası var ise ya meme başı etrafından yada uygun kesiler kullanılarak deri fazlası çıkarılır. Bu aşamada en sık kullanılan yöntem meme başı etrafından deri fazlasının çıkarılması ve kesinin meme başı etrafından büzdürülmesi ile izin sadece meme başının etrafında bırakılmasıdır. Burada izi meme başı etrafında bırakmanın amacı, izi saklayabilmektir. Meme başı ile normal deri arasında renk farkından dolayı doğal bir sınır olduğu için iz bu sınıra oturtulur. Bu sayede iz daha az görünür olur.

Jinekomasti ameliyatından sonra korse kullanımı ?

Jinekomasti ameliyatından sonra hastaların 6 hafta korse kullanması önerilir. Bu korseler bant şeklinde olabileceği gibi atlet şeklinde de olabilir. Korse kullanımındaki amaç altındaki yağ ve meme dokusu alınan derinin tekrar adapte olabilmesini sağlamaktır. Korse özellikle ilk haftalarda olabildiğince uzun kullanılmalıdır, bu özellikle ilk 2 hafta için geçerlidir. Sonrasında gündüz korse kullanımı yavaş yavaş azaltılabilir. Gece korse kullanımının ise 6 haftaya kadar devam etmesini öneriyoruz.

Jinekomasti ameliyatı sonrası hastalar ne zaman normal hayatlarına dönebilirler?

Bu hastalığın derecesine ve yapılacak ameliyatın şekline göre değişmektedir. Bununla beraber hastalar 7-10 gün içinde normal hayatlarına dönebilirler.

Jinekomasti ameliyatından ne kadar sonra spor yapabilirim?

Hastadan hastaya değişmekle birlikte, hastalar ameliyattan 2 hafta sonra kol hareketi gerektirmeyen (yürüyüş gibi) kardio sporlarına  başlayabilirler. Kol hareketi gerektiren antremanlara ameliyattan  4-6 hafta sonra başlayabilirler.

Erkeklerde meme büyümesini tetikleyen bazı ilaçlar, etken maddeler ve bitksel ürünler aşağıdaki gibidiir:

• “Kortikosteroid”ler ve “Anabolik Steroid”ler,
  • Bazı Antibiyotikler (Isoniazid, Ketoconazole (Nizoral, Extina, Xolegel, Kuric) ve Metronidazole (Flagy))
  • Lavanta Yağı, Çay Çiçeği Yağı ve Dong Quai gibi bitkisel ürünler,
  • “Opioid”ler (narkotik uyuşturucular),
  • Östrojen (Soya bazlı ürünlerde bulunmaktadır),
  • Ülser İlaçları (Cimetidine (Tagamet HB), Ranitidine (Zantac), Omeprazole (Prilosec)),
  • Depresyon ve Anksiyete bozukluğu ilaçları (Diazepam (Valium)),
  • Hipertansiyon ilaçları (Captopril (Capoten), Enalapril (Vasotec)),
  • Kalp yetmezliği tedavisinde kullanılan Dijitoksin bazlı ilaçlar.
  • Hepatit ve HIV tedavisinde kullanılan ilaçlar,

Jinekomasti operasyonlarında, meme çevresindeki fazlalık yağ ve deri dokusu alınarak, göğüs kısmının düz ve estetik bir görünüme kavuşması sağlanır. Erkeklerde fiziksel problemlerin yanında, duygusal rahatsızlıklara ve özgüven problemine de yol açan meme büyümesi, kişilerin mevcut durumu saklamak için fiziksel aktivitelerden kaçınmasına yol açabilir. Daha önemlisi ise jinekomasti, erkeklerde meme kanserini ortalama 5 kat arttırmaktadır.

Genel anestezi altında yapılan Jinekomasti ameliyatları ortalama 2 saat sürer. Misafirlerimiz operasyonun ardından 1 gece hastanede kaldıktan sonra taburcu olmakta ve ortalama 4 – 7 gün içerisinde işlerine dönebilir.